ေၾကးနီေတာင္ စီမံကိန္း ဖ်က္သိမ္းရန္ သံဃာႏွင့္ ေတာင္သူ သပိတ္စခန္းမ်ား ဖြင့္
မႏၲေလး၊
မံုရြာ၊ ပခုကၠဴ စသည့္ ၿမိဳ႕နယ္မ်ားမွ သံဃာ အပါး ၃ဝဝ ေက်ာ္၊ ေဒသခံ လယ္သမား
တေထာင္ေက်ာ္ႏွင့္ ပူးေပါင္းကာ ေၾကးနီစီမံကိန္း လံုးဝ ရပ္ဆုိင္းရန္ သပိတ္တား
ဆႏၵျပ (ဓါတ္ပံု - OpenSociety Monywa)
ခ်င္းမုိင္၊ စံခလပူရီ (မဇိၥ်မ). ၂၀ရက္ေန႔ ႏုိ၀င္ဘာ ၂၀၁၂ —-မံုရြာခ႐ုိင္၊ ဆားလင္းႀကီးၿမိဳ႕နယ္တြင္ သံဃာ အပါး ၃ဝဝ ခန္႔ အပါအဝင္ လယ္ေျမ သိမ္းခံ ၂၆ ရြာမွ လယ္သမားက သပိတ္စခန္း ေလးခု ဖြင့္၍ လက္ပံေတာင္း ေၾကးနီစီမံကိန္း လံုးဝ ရပ္ဆုိင္းေရး ဆႏၵျပေနရာ အဂၤါေန႔တြင္ ေလးရက္ေျမာက္ၿပီ ျဖစ္ေၾကာင္း ဆည္တဲေက်းရြာ ေအာင္ေျမျမင္သာ ေက်ာင္းတုိက္မွ ဦးပဥၨင္း ဦးနႏၵာစာရ က မိန္႔သည္။
ႏိုဝင္ဘာလ ၁၇ ရက္ေန႔မွ စတင္ကာ ေဖာ္ထုတ္ေနရာ တနလၤာေန႔တြင္ မႏၲေလး၊ မံုရြာ၊ ပခုကၠဴ စသည့္ ၿမိဳ႕နယ္မ်ားမွ သံဃာ အပါး ၃ဝဝ ေက်ာ္ ၾကြေရာက္လာ၍ ေဒသခံ လယ္သမား တေထာင္ေက်ာ္ႏွင့္ ပူးေပါင္းကာ ေၾကးနီစီမံကိန္း လံုးဝ ရပ္ဆုိင္းရန္ သပိတ္တား ဆႏၵျပေနၾကျခင္း ျဖစ္သည္။
“သပိတ္စခန္း ဖြင့္တာ ဒီေန႔ေရာဆုိရင္ ေလးရက္ေျမာက္ရွိသြားၿပီ။ ဒီစီမံကိန္းၾကီးကို ရပ္ဆုိင္းဖို႔ ဆံုးျဖတ္ၿပီး ဆႏၵျပ
ၾကတာ။ မရပ္မဆုိင္းခ်င္း အဲဒီမွာ ဆႏၵျပမယ္ဆုိၿပီးေတာ့ ဆံုးျဖတ္ထားၾကတယ္။ သံုးရက္ေျမာက္မွာ သံဃာေတြ ပါလာတယ္။ သပိတ္ဆႏၵ ေဖာ္ေနၾကတာ” ဟု ဦးပဥၨင္းက မဇၥ်ိမကို မိန္႔ၾကားသည္။
လက္ပံေတာင္း ေတာင္ၾကားတြင္ သပိတ္စခန္းတခု၊ ဝမ္ေပါင္ စီမံကိန္းေရွ႕တြင္ တခု၊ ေညာင္ပင္ၾကီး ေက်းရြာ ကားလမ္းေပၚတြင္ တခု၊ ပုသိမ္-မံုရြာကားလမ္းေပၚ တခု၊ ထိုသို႔ သပိတ္စခန္း ေလးခုကုိ မုိးကာတဲမ်ားထိုးကာ ဖြင့္လွစ္ထားေၾကာင္း ဝက္ေမွးေက်းရြာမွ မေအးနက္ က ေျပာသည္။
“လက္ပံေတာင္းေတာင္ လံုးဝ ဖ်က္သိမ္း ရပ္ဆုိင္းေရး၊ ေတာင္သူလယ္သမားေတြရဲ႕ လယ္ေတြကုိ မတရား သိမ္းပုိက္တာေတြ ဖ်က္သိမ္းေရး၊ တႏုိင္ငံလံုး မတရား သိမ္းပုိက္ျခင္း ဖ်က္သိမ္းေရး စာတမ္းေတြနဲ႔ ေၾကြးေၾကာ္ ဆႏၵေဖာ္ထုတ္ေနတယ္၊ တရားလည္း ထုိင္တယ္၊ ေၾကြးေၾကာ္တယ္” ဟု မဇၥ်ိမကို ေျပာသည္။
ဆုိင္းဘုတ္ကုိ ကုိင္ေဆာင္၍ သံဃာမ်ားက ေရွ႕မွ စီတန္းလွည့္လည္ကာ ေမတၱာသုတ္ ရြတ္ဆုိခဲ့ၿပီး လယ္သမားမ်ား က စီမံကိန္း ရပ္ဆုိင္းေရး ေၾကြးေၾကာ္ၾကသည္။
အဂၤါေန႔တြင္လည္း ပခုကၠဴၿမိဳ႕နယ္မွ သံဃာေတာ္ အပါး ၆ဝ ထပ္မံၾကြေရာက္လာမည္ဟု ဆိုသည္။
သပိတ္တားသည့္အေနျဖင့္ စီမံကိန္း ကားမ်ား ဝင္ေရာက္လာလွ်င္ ကားတန္း ေ႐ွ႕မွ ပိတ္၍ ရပ္ျခင္း၊ ထိုထက္ ဆိုးလာပါက ကားလမ္းမ၌ ေမွာက္၍ လွဲအိပ္ ျခင္းျဖင့္ စီမံကိန္း ယႏၲရား စက္ၾကီးမ်ား မလည္ပတ္ ႏိုင္ေအာင္ တားျမစ္ ဆႏၵျပလ်က္ ႐ွိသည္။ ထိုအေျခအေနမ်ိဳးတြင္ ကုမၸဏီ ဝန္ထမ္းမ်ားက ကားမ်ား ထားရစ္ခဲ့ကာ ျပန္သြားတတ္သည္ဟု ဝိဇၨာ/သိပၸံ တကၠသိုလ္ ေက်ာင္းသားမ်ားကြန္ယက္မွ ကိုေသာ္ဇင္ က ေျပာသည္။
လက္ပံေတာင္း ေၾကးနီစီမံကိန္း လံုးဝ ရပ္ဆုိင္းေရး ဆႏၵျပေနသည္ကို ေတြ႔ရစဥ္ (ဓါတ္ပံု - OpenSociety Monywa)
ဆႏၵျပသူမ်ားက ျမန္မာ ဝမ္ေပါင္ ကုမၸဏီအား လာေရာက္ ေတြ႔ဆံုေျဖ႐ွင္းရန္ ေတာင္းဆိုထားေသာ္လည္း ကုမၸဏီမွ လာေရာက္ ေတြ႔ဆံုျခင္း မ႐ွိေသးေပ။“သူတို႔ ကေတာ့ လံုးဝ ေ႐ွာင္ေနတယ္။ သူတို႔ကို က်ေနာ္တို႔ သြားတားလို႔၊ ေျပာလို႔႐ွိရင္လည္း က်ေနာ္တို႔ကိုလည္း ဦးပိုင္ က ခိုင္းလို႔ အဲလိုပဲ စကားျပန္က ျပန္ေျပာတာပဲ ႐ွိတယ္” ဟု မဇၥ်ိမကို ေျပာသည္။
သပိတ္စခန္းမ်ားအတြက္ ေဆးဝါး၊ အစားအေသာက္ႏွင့္ ေရမ်ား သယ္ေဆာင္လာသည့္ ကားတန္းမ်ားအား အာဏာပိုင္မ်ားက တားျမစ္ျခင္း ႐ွိေသာ္လည္း ဆႏၵျပသူမ်ားႏွင့္ အာဏာပိုင္တို႔အၾကား ၾကီးၾကီးမားမား ျပႆနာ
ျဖစ္ပြားမႈ မ႐ွိခဲ့ေသးေပ။
ေၾကးနီေတာင္ စီမံကိန္းမွာ သဘာဝ ပတ္ဝန္းက်င္ ညစ္ညမ္းမႈ ဆန္းစစ္ခ်က္ အစီရင္ခံစာ (EIA , Environmental Impact Assessment) ထြက္႐ွိလာျခင္း မ႐ွိေသးဟုလည္း ကိုေသာ္ဇင္ က ေျပာသည္။
“ဒီလိုႏိုင္ငံျခား ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈေတြ လုပ္ေတာ့မယ္ဆိုရင္ သဘာဝ ပတ္ဝန္းက်င္ဆိုင္ရာ အစီရင္ခံစာေတြ မထြက္သေ႐ြ႔ လုပ္ကိုင္လို႔ မရေသးဘူး။ က်ေနာ္တို႔ ႏိုင္ငံမွာက အစီရင္ခံစာေတြ တခုမွ မ႐ွိေသးဘူး။ ဒီအစီရင္ခံစာက ၂ဝ၁၃ ခုႏွစ္၊ မတ္လမွ ထြက္မယ္ဆိုတာ က်ေနာ္တို႔ႏိုင္ငံ သမၼတၾကီးႏွင့္တကြ ႏိုင္ငံ အုပ္ခ်ဳပ္ေနတဲ့ အစိုးရ တရပ္က မသိတာလား မသိခ်င္ေယာင္ ေဆာင္ေနတာလားေတာ့ မေျပာတတ္ဘူး” ဟု ကိုေသာ္ဇင္ က မဇၥ်ိမကို ေျပာသည္။
ယခုကိစၥႏွင့္ ပတ္သက္၍ အစိုးရဘက္မွ စီစဥ္ေဆာင္႐ြက္ေနမႈ အေျခအေနမ်ား သိ႐ွိႏိုင္ရန္အတြက္ စစ္ကိုင္းတိုင္း အစိုးရအဖြဲ႔ အတြင္းေရးမႉး ႐ံုးသို႔ ဆက္သြယ္ ေမးျမန္းခဲ့ရာ သာမန္ စာေရး ဝန္ထမ္း ဦးဝင္းႏိုင္ေထြး သာ ႐ွိ၍ ၎အေနျဖင့္ မေျပာၾကားႏိုင္ေၾကာင္းႏွင့္ အစိုးရ အဖဲြ႔႐ံုးမွ ဒုတိယ ညႊန္ၾကားေရးမႉး ဦးမင္းလြင္ အား ဆက္လက္၍ ဆက္သြယ္ေမးျမန္းခဲ့ေသာ္လည္း “က်ေနာ္က မသိဘူး ခင္ဗ်။ အိမ္က ဆိုေတာ့ေလ။ ႐ံုးလုပ္ငန္းက သူတို႔ပဲ လုပ္ၾကတာဆိုေတာ့” ဟုသာ ေျဖၾကားခဲ့သည္။
ျမန္မာ့စီးပြားေရး ဦးပုိင္ လိမိတက္ႏွင့္ တ႐ုတ္ ဝမ္ေပါင္ ကုမၸဏီတို႔သည္ ေၾကးနီ စီမံကိန္းအတြက္ ေဒသခံ လယ္သမားမ်ား၏ လယ္ယာေျမ ဧက ၇,၈ဝဝ ေက်ာ္ သိမ္းပုိက္လုိက္သျဖင့္ လယ္သမားမ်ား မေက်နပ္၍ ဇြန္လမွ စက္တင္ဘာလအထိ ဆႏၵျပပြဲမ်ား ျဖစ္ပြားခဲ့သည္။
ကုမၸဏီက စီမံကိန္း ရပ္ဆုိင္းျခင္းဘဲ ေဒသခံမ်ား က်န္မာေရး ထိခုိက္လာႏုိင္ျခင္း၊ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ ပ်က္စီး ဆံုးရႈံးႏုိင္ျခင္း၊ ဘာသာေရးအရ လယ္ဒီ ဆရာေတာ္ၾကီး တရားက်င့္ခဲ့ရာ သိမ္ေနရာလည္း ေပ်ာက္ပ်က္သြားႏုိင္၍
ေဒသခံမ်ားက ထပ္မံဆႏၵျပေနၾကျခင္း ျဖစ္သည္။
ဖနိဒါ၊ ဟသၤာနီ (မြန္ေျမ)
No comments:
Post a Comment