ျမန္မာ့ေစ်းကြက္မွာ အၿပဳိင္ႀကဲမယ့္ ဘီယာစစ္ပြဲ
ျမန္မာဘီယာ
လုပ္ငန္း၏ အစုရွယ္ယာ ၅၅ ရာခုိင္ႏႈန္းကို မစၥတာခ်ာရူအန္၏ Thai Beverage
ကုမၸဏီက ပိုင္ဆုိင္ၿပီး က်န္ရွယ္ယာမ်ားကို စစ္တပ္ပိုင္ ျမန္မာ့စီးပြားေရး
ဦးပိုင္လီမီတက္က ပိုင္ဆိုင္သည္ (ဓာတ္ပုံ – ဧရာ၀တီ)
စီးပြားေရး အလားအလာေကာင္းမ်ားစြာ ရွိေနသည့္ ျမန္မာ့ဘီယာ ေစ်းကြက္သို႔
ႏုိင္ငံတကာတြင္ ၿပိဳင္ဘက္အျဖစ္ အၿပဳိင္က်ဲေနသည့္ ဘီယာကုမၸဏီႀကီး ၂ ခု
၀င္ေရာက္ ျပင္ဆင္ေနၾကၿပီျဖစ္ရာ ျမန္မာ့ေစ်းကြက္သည္ ႏုိင္ငံတကာ ဘီယာ
ကုမၸဏီႀကီးမ်ားအတြက္ ယွဥ္ၿပဳိင္မႈ ျပင္းထန္မည့္ ဘီယာစစ္ပြဲျဖစ္ပြားရာ
ေနရာတခုျဖစ္လာ ေတာ့မည္။တခ်ိန္က လုပ္ေဖာ္ကိုင္ဘက္မ်ား ျဖစ္ခဲ့သည့္ ဒိန္းမတ္ႏိုင္ငံမွ Carlsberg ကုမၸဏီႏွင့္ ထိုင္းႏိုင္ငံမွ Thai Beverage ကုမၸဏီ သည္ လြန္ခဲ့ေသာ ၇ ႏွစ္က လုပ္ငန္းႏွင့္ ပတ္သက္၍ အျငင္းပြားခဲ့ၾကသျဖင့္ အျမတ္အစြန္း အလြန္မ်ားျပားေသာ ထိုင္းႏိုင္ငံ ေစ်းကြက္မွ Carlsberg ကုမၸဏီ ထြက္ခြာသြား ခဲ့သည္။ ယခုအခါ အဆိုပါကုမၸဏီ ၂ ခုလံုးက ၎တို႔၏ ဘီယာမ်ားကို ျမန္မာႏိုင္ငံ၌ ထုတ္လုပ္ ေရာင္းခ်ရန္ စီစဥ္လွ်က္ရွိသည္။
ကုမၸဏီႀကီး ၂ ခုအၾကား ျဖစ္ပြားသည့္ အျငင္းပြားမႈမွာ ျပင္းထန္သျဖင့္ စင္ကာပူႏိုင္ငံ တရား႐ံုးတြင္ တရားစြဲသည့္ အေျခအေနသို႔ ေရာက္ရွိခဲ့သည္။ Thai Beverage ကုမၸဏီက နစ္နာေၾကး အေမရိကန္ေဒၚလာ ၂ ဒသမ ၅ ဘီလ်ံ ေတာင္းဆို ခဲ႔ေသာ္လည္း တရား႐ံုး ဆံုးျဖတ္ခ်က္အရ Carlsberg ကုမၸဏီ က နစ္နာေၾကး အေမရိကန္ေဒၚလာ သန္း ၁၂၀ ကို Thai Beverage သို႔ ေပးခဲ့ရသည္။
ထိုင္းႏိုင္ငံ ဘီယာလုပ္ငန္း၊ ဘီယာေစ်းကြက္ႏွင့္ ၈ ႏွစ္ၾကာ အလွမ္းေ၀းခဲ့သည့္ Carlsberg ကုမၸဏီသည္ ထိုင္းႏိုင္ငံ၌ လုပ္ငန္းမ်ား လုပ္ကိုင္ရန္ Thai Beverage ကုမၸဏီ၏ ၿပိဳင္ဖက္ Singha Corporation ႏွင့္ ပူးေပါင္းကာ ထိုင္းႏိုင္ငံသို႔ ဒုတိယ အႀကိမ္ျပန္ ၀င္လာခဲ့သည္။ ယခုအခါ Thai Beverage ႏွင့္ Carlsberg တို႔သည္ ျမန္မာေစ်းကြက္တြင္ ယွဥ္ၿပိဳင္သူ ၂ ဦးျဖစ္ေနၿပီး ဘန္ေကာက္ အေျခစိုက္ Singa Corporation ကလည္း ဘီယာမ်ားကို ျမန္မာ့ေစ်းကြက္တြင္ ေရာင္းခ်ရန္ စီစဥ္လွ်က္ ရွိသည္။
“ျမန္မာႏိုင္ငံဟာ ဘီယာေရာင္းခ်ဖို႔ အသစ္စက္စက္ ေစ်းကြက္ပါ၊ တဦးခ်င္း ေသာက္သံုးမႈ ပမာဏကလည္း နည္းပါတယ္၊ ထိုင္းတို႔၊ ဗီယက္နမ္တို႔ ေသာက္သံုးတဲ့ ပမာဏရဲ႕ ၁၀ ရာခိုင္ႏႈန္းထက္ မပိုပါဘူး။ ျမန္မာေတြက ေငြပုိေငြလွ်ံ သိပ္မသုံးႏုိင္ဘူး။ ဒီေတာ့ ေစ်းကြက္ ေ၀စုရဖို႔ ကိုယ့္ၿပိဳင္ဘက္ကို ေစ်းကြက္ထဲကေန အျပတ္ရွင္းႏိုင္၊ အထူးသျဖင့္ ဘီယာကုိ ဘယ္ေစ်းႏႈန္းနဲ႔ ေရာင္းမယ္ဆုိတဲ့ စစ္ပြဲလုိမ်ဳိး အင္မတန္ျပင္းထန္တဲ့ ယွဥ္ၿပဳိင္မႈေတြနဲ႔ ယွဥ္ၿပဳိင္ၾက ရမွာပါ” ဟု အမည္မေဖာ္လိုသူ စင္ကာပူ လုပ္ငန္းရွင္ တဦးက ယခုသီတင္းပတ္၌ ဧရာ၀တီ သတင္းဌာနႏွင့္ ေတြ႔ဆံုစဥ္ ေျပာၾကားသြားခဲ့သည္။
Carlsberg ကုမၸဏီသည္ ျမန္မာစစ္တပ္ႏွင့္ အဆက္အစပ္ရွိေသာ Myanmar Golden Star အေဖ်ာ္ယမကာ ကုမၸဏီ ႏွင့္ ပူးေပါင္းႏိုင္ရန္ လုပ္ေဆာင္ခဲ့ၾကသည္။ ဤ ဒိန္းမတ္ ကုမၸဏီႀကီးသည္ Golden Star ကုမၸဏီႏွင့္ ဖက္စပ္လုပ္ကိုင္ရန္ လြန္ခဲ့ေသာ ၁၅ ႏွစ္ကတည္းက ႀကိဳးစား ေဆာင္႐ြက္ခဲ့ေသာ္လည္း ဥေရာပတိုက္ရွိ လူ႔အခြင့္အေရး အဖြဲ႔မ်ားက Golden Star ကုမၸဏီ၏ ျမန္မာစစ္တပ္ႏွင့္ ဆက္သြယ္မႈကို မီးေမာင္း ထိုးျပခဲ့သျဖင့္ ဆက္သြယ္မႈ ရပ္တန္႔သြားခဲ့သည္။
Carsberg ကုမၸဏီက ၎တို႔၏ စပ္တူ လုပ္ငန္းသစ္သည္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၌ ၎တို႔၏ ဘီယာမ်ား ေရာင္းခ်ရန္ ကနဦး အစပ်ိဳးသည့္ လုပ္ငန္းျဖစ္ၿပီး ေနာက္ပိုင္း ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ဘီယာစက္႐ံုအသစ္ တ႐ံု ေဆာက္လုပ္ရန္ အစီအစဥ္ရွိသည္ ဟု ဆိုသည္။
Thai Bev ဟုလည္း ေခၚဆိုၾကသည့္ Thai Beverage ကုမၸဏီကို အာရွတိုက္၏ အခ်မ္းသာဆံုး ပုဂၢိဳလ္စာရင္းတြင္ ပါ၀င္သူ မစၥတာ Charoen Sirivadhanabhakdi က ပိုင္ဆိုင္သည္။ မစၥတာ Charoen သည္ ကမၻာေပၚရွိ အခ်မ္းသာဆံုး ပုဂၢိဳလ္ ၁၀၀ တြင္ ပါ၀င္ၿပီး အေမရိကန္ေဒၚလာ ၁၁ ဘီလ်ံေက်ာ္ ခ်မ္းသာသည္ဟု ကမၻာေက်ာ္ Forbes မဂၢဇင္းႀကီးတြင္ ေဖာ္ျပ ထားသည္။ စင္ကာပူ အေျခစိုက္ အခ်ိဳရည္ ကုမၸဏီ Fraser and Neave မွ တဆင့္ ေျခကုပ္ယူကာ ၎၏ လုပ္ငန္းမ်ားကို ျမန္မာႏိုင္ငံ၌ မစၥတာ ခ်ာရူအန္က လုပ္ကိုင္ႏိုင္ခဲ့သည္။ ၎လုပ္ကိုင္ခဲ့ေသာ လုပ္ငန္းမ်ားတြင္ ျမန္မာဘီယာ လုပ္ငန္းလည္း ပါ၀င္သည္။
ျမန္မာဘီယာ လုပ္ငန္း၏ အစုရွယ္ယာ ၅၅ ရာခုိင္ႏႈန္းကို မစၥတာ ခ်ာရူအန္၏ Thai Beverage ကုမၸဏီက ပိုင္ဆုိင္ၿပီး က်န္ရွယ္ယာမ်ားကို စစ္တပ္ပိုင္ ျမန္မာ့စီးပြားေရး ဦးပိုင္လီမီတက္က ပိုင္ဆိုင္သည္။
ျမန္မာ့ အိမ္နီးခ်င္း ထိုင္းႏိုင္ငံတြင္ တဦးခ်င္း ဘီယာေသာက္သံုးမႈ ပမာဏမွာ တႏွစ္လွ်င္ ၂၅ လီတာ ရွိေနၿပီး ဗီယက္နမ္တြင္ လီတာ ၃၀ ရွိေနခ်ိန္ ျမန္မာတို႔၏ ဘီယာေသာက္သံုးမႈမွာ လူတဦးလွ်င္ တႏွစ္ ဘီယာ ၄ လီတာ ေအာက္သာ ေသာက္သုံးၿပီး ၄ လီတာ ဆုိသည္မွာ ဘီယာပုလင္းငယ္ ၁၀ ပုလင္း ခန္႔သာ ရွိသည္ဟု ဆိုသည္။ ျပည္တြင္းထုတ္ ဘီယာမ်ားမွာလည္း ၀င္ေငြ လစာနည္းပါးေသာ ျပည္သူမ်ား အလွမ္းမမီ ေသာက္သုံးႏုိင္ျခင္း မရွိဘဲ လူကုံထံမ်ားအတြက္သာ ဇိမ္ခံအစားအေသာက္ ျဖစ္ေနဆဲပင္။
“ဘီယာကုမၸဏီႀကီး ၂ ခုက ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕စီးပြားေရး ဖြံ႔ၿဖိဳးမႈကို တိုးတက္ေအာင္ အကူအညီ ေပးမယ့္အျပင္ ၀င္ေငြနည္းတဲ့ သူေတြပါ ေန႔တုိင္း၀ယ္ယူ ေသာက္သုံးႏုိင္ပါလိမ့္မယ္။ လုပ္ငန္းေအာင္ျမင္မႈ အလားအလာ ႀကီးမားပါတယ္၊ ဒါေပမယ့္ စြန္႔စားရမယ့္ အလုပ္တခု ပါ။ ဘာျဖစ္လို႔လဲ ဆိုေတာ့ ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံတဲ့ ကုမၸဏီ ၂ ခုရဲ႕ ေစ်းကြက္လုတဲ့ ပြဲျဖစ္ေနလို႔ပါ။ ေနာက္တခုက သိပ္ မၾကာမီ ကာလအတြင္းမွာ ပစၥည္း လက္လီေစ်းကို ေလ်ာ့ခ်ေပးၿပီး အျမတ္ကို ခပ္ပါးပါးေလးပဲ ယူရမွာမို႔ပါ” ဟု စင္ကာပူလုပ္ငန္းရွင္ က ေျပာဆိုသည္။
Thai Beverage က ထုိင္းေစ်းကြက္သည္ တိုးခ်ဲ႕ရန္ မျဖစ္ႏိုင္ေတာ့ သျဖင့္ ႏိုင္ငံရပ္ျခားသို႔ ခ်ဲ႕ထြင္ရန္ လိုအပ္လာသည္။ လူဦးေရနည္းသည့္ လာအိုႏွင့္ ကေမၻာဒီးယား ႏိုင္ငံမ်ားသို႔ လုပ္ငန္းတိုးခ်ဲ႕မည္ဆိုပါက အလားအလာ အလြန္နည္းၿပီး မေလးရွားႏွင့္ အင္ဒိုနီးရွား ႏိုင္ငံမ်ားသည္လည္း ဘာသာေရးအရ အရက္ေသစာမ်ားကို ပိတ္ပင္ထားသည့္ အတြက္ လုပ္ငန္းတိုးခ်ဲ႕ရန္ မျဖစ္ႏိုင္ေတာ့ေပ။
ဘီယာကုမၸဏီႀကီး ၂ ခု ျမန္မာႏိုင္ငံသို႔ ေရာက္ရွိမႈသည္ နိမ့္က်ေနသည့္ ျမန္မာ့အားကစား က႑တိုးတက္ရန္ အတြက္လည္း ေငြေၾကး အေထာက္အပံ့မ်ား ရရွိႏိုင္သည္။ Carlsberg ႏွင့္ Thai Beverage ကုမၸဏီ ၂ ခုလံုးသည္ ကမၻာေက်ာ္ အဂၤလိပ္ ပရီးမီးယားလိဂ္ ေဘာလံုး အသင္းမ်ားကုိ အဓိက ကူညီပံ့ပိုးေနေသာ စပြန္္ဆာ ကုမၸဏီႀကီးမ်ားျဖစ္သည္။
နာမည္ေက်ာ္ အဂၤလိပ္ ပရီးမီးယားလိဂ္မွ လီဗာပူးအသင္း အားကစားသမားမ်ား၏ ရွပ္အက်ႌေပၚတြင္ စပြန္ဆာ Carlsberg ဘီယာကုမၸဏီ၏ အမွတ္တံဆိပ္ Logo က ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ေနရာယူခဲ့ၿပီး ယခုအခါ Carlsberg ဘီယာက အာဆင္နယ္ အသင္းကုိ ေျပာင္းေရႊ႕ စပြန္ဆာေပးလ်က္ရွိသည္။ Chang ဘီယာတံဆိပ္က အဲဗာတန္ေဘာလုံး အသင္း၏ စပြန္ဆာအျဖစ္ ရပ္တည္ေနသည္။
“Fraser & Neave နဲ႔ မစၥတာ ခ်ာရူအန္ရဲ႕ Thai Beverage ေပါင္းစည္း လိုက္တာဟာ ေဒသတြင္းမွာ စြမ္းရည္ရွိတဲ့ ဘက္စံုေတာ္ တဲ့ အားကစား သမားေတြ ေပၚထြက္လာေအာင္ ဖန္တီးလိုက္တာပဲ” ဟု လန္ဒန္အေျခစိုက္ စားသံုးသူေစ်းကြက္ ေလ့လာ ဆန္းစစ္သည့္ ကုမၸဏီ ယူ႐ိုေမာ္နီတာ အင္တာေနရွင္နယ္၏ အေဖ်ာ္ယမကာ သုေတသနဌာန အႀကီးအကဲ Michael Schaefer ကေျပာဆိုသည္။
Fraser & Neave ကုမၸဏီ၏ 100 Plus အားျဖည့္ အခ်ိဳရည္သည္ လွ်င္ျမန္စြာ ဖြံ႕ၿဖဳိးတုိးတက္ေနေသာ အေရွ႕ေတာင္ အာရွေစ်းကြက္တြင္ Thai Beverage ၏ ေအာင္ျမင္ေသာ ရလဒ္တခု ျဖစ္ေစခဲ့သည္။ F & N ကုမၸဏီက ျမန္မာဘီယာ လုပ္ငန္း၏ အစုရွယ္ယာ ၅၅ ရာခိုင္ႏႈန္း ပိုင္ဆိုင္ေနျခင္းက ျမန္မာ့ေစ်းကြက္ အတြင္းသို႔ ၀င္ေရာက္ရန္ အခြင့္ အလမ္းတခုျဖစ္ေစသည္။ ထို႔အျပင္ အနာဂတ္ဘီယာမ်ား ျဖန္႔ခ်ိေရာင္းခ်ေရးအတြက္လည္း အလားအလာေကာင္းမ်ား ရရွိထားျခင္း ျဖစ္သည္။
Carlsberg ကုမၸဏီသည္ ဘီယာအဓိက ထုတ္လုပ္သည့္ ကုမၸဏီျဖစ္ေသာ္လည္း Thai Beverage ကုမၸဏီသည္ ထိုင္းႏိုင္ငံ တြင္ အေျခစိုက္ကာ ေစ်းေပါေသာ ၀ီစကီႏွင့္ အရက္ျဖဴမ်ားကို ထုတ္လုပ္သည္။ ထိုအရက္မ်ားသည္ ဆင္းရဲသား ထိုင္းႏိုင္ငံသားမ်ား အၾကား ေရပန္းစားလွ်က္ ရွိသည္။ မစၥတာခ်ာရူအန္သည္ Chang ဟုေခၚတြင္သည့္ ဘီယာအသစ္ တမ်ိဳးကို တီထြင္ထုတ္လုပ္ၿပီး ထိုင္းေစ်းကြက္တြင္ လႊမ္းမိုးေအာင္ျမင္ထားသည့္ Singha ေကာ္ပိုေရးရွင္းကို ၀င္ေရာက္ တိုက္ခိုက္သည္။
Singha ဘီယာ ေကာ္ပိုေရးရွင္းကလည္း ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ဘီယာေရာင္းရန္ ျပင္ဆင္ေနၿပီး ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ ဘီယာ ထုတ္လုပ္ ေရာင္းခ်သည့္ က႑သစ္တရပ္ ဖြင့္လွစ္ရန္ ယမန္ႏွစ္ ေမလက အဆုိျပဳတင္ျပခဲ့သည္။ ယင္းတင္ျပခ်က္က Carlsberg ႏွင့္ Thai Beverage ဘီယာ ကုမၸဏီတုိ႔ကို တပ္လွန္႔လိုက္သကဲ့သုိ႔ ျမန္မာ့ေစ်းကြက္ကို စိတ္၀င္စားမႈမ်ား ျဖစ္ေစခဲ့သည္။ Singha ကုမၸဏီက တ႐ုတ္ျပည္ ေတာင္ပိုင္းေစ်းကြက္သုိ႔ အဓိက တင္ပုိ႔ေရာင္းခ်မည့္ ဘီယာခ်က္စက္ရုံတရုံကို မႏၲေလးၿမိဳ႕တြင္ တည္ေဆာက္ရန္ ႀကံစည္ေနသည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံ၌ ဘီယာစက္႐ံုသစ္ ၂ ႐ံု၊ သို႔မဟုတ္ ၃ ႐ံု ရွိလာမည္ျဖစ္ေသာ္လည္း အျမွဳပ္ထေနသည့္ ပယင္းေရာင္ ဘီယာခ်ဳိခ်ိဳ အေျမာက္အမ်ား ျမန္မာ့ ေစ်းကြက္တြင္ ေရာင္းခ်မႈမ်ား ေတြ႕ျမင္ၾကရေပဦးမည္…။ ။
(Beer Wars in Burma as Rival Brewers Battle for New Market by William Boot ကို ဆီေလ်ာ္ေအာင္ ေမာင္တင္ယု ျပန္ဆိုသည္။)
No comments:
Post a Comment