Friday, August 17, 2012

တရား႐ံုးမ်ားမထီမဲ့ျမင္ျပဳမႈ ဥပေဒၾကမ္းႏွင့္ပတ္သက္၍...


တရား႐ံုးမ်ားမထီမဲ့ျမင္ျပဳမႈ ဥပေဒၾကမ္းႏွင့္ပတ္သက္၍...

ဦးေက်ာ္ေအး
အတြဲ ၃၀ ၊ အမွတ္ ၅၈၂ ( ၁၇ - ၂၃ ၊ ၈ ၊ ၂၀၁၂)
ျပည္သူအမ်ား သိရွိေလ့လာအၾကံျပဳႏိုင္ ေရးအတြက္ ထုတ္ျပန္ေၾကညာထားတဲ့ 'တရား႐ံုးမ်ားမထီမဲ့ျမင္ျပဳမႈ ဥပေဒၾကမ္း' နဲ႔ပတ္သက္ လို႔ ေျပာခ်င္တာေလးေတြ မေျပာမီ ဒီအေၾကာင္းအရာနဲ႔ပတ္သက္ တဲ့ ေနာက္ခံသမိုင္းေၾကာင္းကို ေျပာလို ပါတယ္။
ဒီဥပေဒၾကမ္းက ၁၉၂၆ ခုႏွစ္ မွာ ျပ႒ာန္းခဲ့တဲ့ အာဏာတည္ဆဲ The Contempt of Courts Act ကို ႐ုပ္သိမ္း ၿပီး အစားထိုးျပ႒ာန္း မယ့္ ဥပေဒၾကမ္း ျဖစ္ပါတယ္။
တရား႐ံုး မထီမဲ့ျမင္ျပဳမႈနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ဒီဥပေဒထက္ေစာတဲ့ ဥပေဒျပ႒ာန္းခ်က္ႏွစ္ရပ္ ရွိပါေသး တယ္။ ၁၈၆၀ မွာ ျပ႒ာန္းခဲ့တဲ့ The Penal Code(ရာဇသတ္ႀကီး) ပုဒ္မ ၂၂၈ ႏွင့္ ၁၈၉၈ မွာ ျပ႒ာန္းခဲ့တဲ့ The Criminal Procedure Code(ရာဇ၀တ္ က်င့္ထံုး ဥပေဒ) ပုဒ္မ ၄၈၀ တို႔ ျဖစ္ပါတယ္။
ရာဇသတ္ႀကီးပုဒ္မ ၂၂၈ ရဲ႕ ေခါင္းစီး (အမည္) မွာေတာ့ 'တရား႐ံုး မထီမဲ့ျမင္ ျပဳမႈ'လို႔ ေဖာ္ျပမထားဘူး။
'ျပည္သူ႔ ၀န္ထမ္းမ်ား၏ ဥပေဒအရ အာဏာကို မထီေလးစားျပဳျခင္း' ဆိုတဲ့ အခန္း ၁၀ မွာလည္း ထည့္သြင္းထားျခင္းမရွိဘဲ 'မမွန္သက္ေသခံမႈႏွင့္ ေျဖာင့္မွန္စြာ တရားစီရင္ေရးကိုဆန္႔က်င္ေသာ ျပစ္မႈ မ်ား' ဆိုတဲ့ အခန္း ၁၁ မွာပဲ ထည့္သြင္း ထားပါတယ္။
ဒါေပမယ့္ အဲဒီပုဒ္မပါ ျပ႒ာန္းခ်က္အရ တရားစီရင္မႈ ေဆာင္ ရြက္ေနတဲ့ ျပည္သူ႔၀န္ထမ္းကို 'တမင္ ေစာ္ကားလွ်င္'၊ သို႔မဟုတ္ '၀င္ေရာက္ ေႏွာင့္ယွက္လွ်င္' ႐ိုး႐ိုး(အလုပ္မဲ့) ေထာင္ ဒဏ္ျဖစ္ေစ၊ က်ပ္ ၁,၀၀၀ ထိ ေငြဒဏ္ ျဖစ္ေစ ျပစ္ဒဏ္ေပးျခင္းခံရမွာျဖစ္ပါ တယ္။
ဒါေၾကာင့္ ဒီပုဒ္မဟာလည္းတရား ႐ံုးမထီမဲ့ျမင္ျပဳမႈတစ္မ်ဳိးလို႔ ဆိုရပါမယ္။
ေနာက္တစ္မ်ဳိးက ရာဇ၀တ္က်င့္ထံုး ဥပေဒပုဒ္မ ၄၈၀ မွာပါတဲ့ ျပ႒ာန္းခ်က္ ပါ။
ဒီပုဒ္မမွာေတာ့ အထက္မွာေဖာ္ျပခဲ့ တဲ့ ရာဇသတ္ပုဒ္မ ၂၂၈ ႏွင့္ ျပည္သူ႔ ၀န္ထမ္းတစ္ဦးရဲ႕ အာဏာကိုဖီဆန္တဲ့ အျခားျပစ္မႈ ေလးမ်ဳိး ကို တစ္စံုတစ္ဦးက တရားမတရား႐ံုး၊ ရာဇ၀တ္တရား႐ံုး၊ သို႔ မဟုတ္ အခြန္တရား႐ံုး တစ္႐ံုး႐ံုးေရွ႕ ေမွာက္မွာ က်ဴးလြန္လွ်င္ ဘယ္လို အေရး ယူရမယ္ဆိုတဲ့ လုပ္ထံုးလုပ္နည္းကိုပါ ထည့္သြင္းေဖာ္ျပထားတဲ့ ျပ႒ာန္းခ်က္ ျဖစ္ပါတယ္။
ေဖာ္ျပပါ ျပစ္မႈတစ္မ်ဳိးမ်ဳိး ကို ေဖာ္ျပပါတရား႐ံုးတစ္႐ံုး႐ံုးေရွ႕ ေမွာက္မွာ ျပစ္မႈက်ဴးလြန္တဲ့သူကို တရား သူႀကီးက ခ်ဳပ္ေႏွာင္ထားခြင့္ ရွိတယ္။
၎တရားသူႀကီး တရားခြင္ကမထမီ (မဆင္းမီ)မွာ ထိုသူကို အေရးယူသင့္ တယ္လို႔ ထင္ျမင္ယူဆလွ်င္ က်ပ္ ၂၀၀ ထက္မပိုတဲ့ ေငြဒဏ္ကို ခ်မွတ္ႏိုင္တယ္။
ေငြဒဏ္မေဆာင္လွ်င္ တစ္လထက္မပို တဲ့ ႐ိုး႐ိုး(အလုပ္မဲ့) ေထာင္ဒဏ္ကိုခ်မွတ္ ႏိုင္တယ္လို႔ ျပ႒ာန္းထားပါတယ္။
တရားခံဟာ ျပစ္မႈကို ဘယ္လိုက်ဴးလြန္ တယ္၊ တရားခံက ဘယ္လိုေျပာတယ္ဆို တာကိုလည္း အမႈတြဲမွာ မွတ္တမ္းတင္ ထားရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
တစ္ခုသတိျပဳရ မွာကေတာ့ အဲဒီတရားသူႀကီးက တရား ခြင္က ဆင္းသြား (ထသြား)ၿပီးၿပီဆိုရင္ ေတာ့ အဲဒီေနာက္ပိုင္းမွာ ေစာေစာက တရားခံအမႈကို 'ငါကိုယ္တိုင္ စစ္ေဆး မယ္'ဆိုၿပီး အမႈဖြင့္ အေရးယူလို႔မရေတာ့ ဘူး။
ျပစ္မႈက်ဴးလြန္သူကို ဒဏ္ေငြ က်ပ္ ၂၀၀ ထက္ပိုၿပီး ခ်မွတ္သင့္တယ္။
ဒါမွ မဟုတ္ ေထာင္ဒဏ္ခ်မွတ္သင့္တယ္လို႔ ထင္ျမင္ယူဆလွ်င္ အဲဒီတရားခံကို အာမခံျဖင့္ျဖစ္ေစ၊ အာမခံမေပးႏိုင္လွ်င္ အခ်ဳပ္ျဖင့္ ျဖစ္ေစ စီရင္ပိုင္ခြင့္ရွိတဲ့ အျခား တရားသူႀကီးထံ အမႈတြဲကို လႊဲအပ္ေပးပို႔ ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
အမႈဖြင့္တဲ့ တရား သူႀကီးက တရားလိုျပဳလုပ္ၿပီး တရားခံကို တရားစြဲဆိုတဲ့သေဘာ ျဖစ္ပါတယ္။
အထက္မွာေဖာ္ျပခဲ့တဲ့ျပစ္မႈေတြက တရား႐ံုးေရွ႕ေမွာက္မွာ က်ဴးလြန္တဲ့ ျပစ္မႈေတြလို႔ ဆိုႏိုင္ပါတယ္။
တရား႐ံုးကို မထီမဲ့ျမင္ျပဳမႈအတြက္ ျပ႒ာန္းထားတဲ့ ေနာက္ဥပေဒတစ္ခုကေတာ့ The Contempt of Courts Act ျဖစ္ပါ တယ္။
တရား႐ံုးမ်ား မထီမဲ့ျမင္ျပဳမႈဥပေဒ ၾကမ္းရဲ႕ ပုဒ္မ ၁၅ (အပိုဒ္ ၁၅ )မွာ "The Contempt of Courts Act 1926 ကို ဤဥပေဒျဖင့္ ႐ုပ္သိမ္းလိုက္ သည္" လို႔ဆိုတဲ့ ဥပေဒပဲျဖစ္ပါတယ္။
ဒီ ဥပေဒကေတာ့ တရား႐ံုးျပင္ပမွာျဖစ္တဲ့ ျပစ္မႈႏွင့္သက္ဆိုင္တဲ့ဥပေဒ ျဖစ္ပါ တယ္။
ၾကံဳႀကိဳက္တုန္း တစ္ဆက္တည္း ေျပာရမည္ဆိုလွ်င္ အဲဒီဥပေဒရဲ႕ ေခါင္းစီး(အမည္)မွာ '1926' လို႔ မပါပါ ဘူး။
ဥပေဒအမည္ကို ရည္ၫႊန္းရာမွာ မူလျပ႒ာန္းတဲ့အမည္အတိုင္း အတိ အက်ေဖာ္ျပသင့္တယ္။
ဒါေၾကာင့္ " The Contempt of Courts Act(India ActNo. 12 of 1926) ကို ဤဥပေဒျဖင့္ ႐ုပ္သိမ္းလိုက္သည္" လို႔ ေဖာ္ျပရမွာျဖစ္ ပါတယ္၊ ထားလိုက္ပါေတာ့။
The Contempt of Courts Act မွာ "တရား႐ံုးမထီမဲ့ျမင္ျပဳမႈ (Contempt of Court)" ဆိုတဲ့စကားရပ္ရဲ႕ အဓိပၸာယ္ ဖြင့္ဆိုခ်က္ (definition) မပါဘူး။
"တရား လႊတ္ေတာ္အား မထီမဲ့ျမင္ျပဳမႈမ်ားကို တရားလႊတ္ေတာ္ကိုယ္တိုင္က စစ္ေဆး စီရင္ပိုင္ခြင့္ႏွင့္ အခြင့္အာဏာမ်ားရွိသည့္နည္း တူ ၎၏လက္ေအာက္ခံ တရား႐ံုးမ်ားအား မထီမဲ့ျမင္ျပဳမႈမ်ားကို လည္း တူညီေသာလုပ္ထံုးလုပ္နည္းမ်ား အတိုင္း ထိုတရား႐ံုးမ်ား ႏွင့္ အလားတူ စီရင္ပိုင္ခြင့္ရွိေစရမည္" လို႔သာ ပုဒ္မ ၂ မွာ ျပ႒ာန္းထားပါတယ္။
ဒါေပမယ့္ ရာဇသတ္ႀကီးဥပေဒအရ ျပစ္ဒဏ္ခ်မွတ္ ႏိုင္တဲ့ တရား႐ံုးမထီမဲ့ျမင္ျပဳမႈတစ္ရပ္ရပ္ ျဖစ္မယ္ဆိုလွ်င္ေတာ့ တရားလႊတ္ေတာ္ က အေရးယူမွာမဟုတ္ဘူးလို႔လည္း ဆက္လက္ျပ႒ာန္းထားတယ္။
ဆိုလိုတာ က ရာဇသတ္ႀကီးဥပေဒ၊ အခန္း ၁၀ ႏွင့္ ၁၁ တို႔ပါ မထီမဲ့ျမင္ျပဳမႈမ်ားကိုေတာ့ တရားလႊတ္ေတာ္က အေရးယူမွာ မဟုတ္ပါ ဘူး။
ဒါ့ျပင္ တရား႐ံုးကို မထီ မဲ့ျမင္ျပဳမႈျဖင့္ တရားလႊတ္ေတာ္က အေရးယူတဲ့အမႈမ်ားမွာ ေျခာက္လအထိ ႐ိုး႐ိုး(အလုပ္မဲ့) ေထာင္ဒဏ္၊ သို႔မဟုတ္ က်ပ္ ၂,၀၀၀ အထိ ေငြဒဏ္၊ သို႔မဟုတ္ ၎ျပစ္ဒဏ္ ႏွစ္ရပ္စလံုးကို ခ်မွတ္ႏိုင္ တယ္လို႔ ပုဒ္မ ၃ မွာ ျပ႒ာန္းထားၿပီး တရား႐ံုးက ေက်နပ္ေလာက္ေအာင္ တရားခံက ေတာင္းပန္မယ္ဆိုလွ်င္ေတာ့ တရားခံကိုလႊတ္ေပးႏိုင္တယ္၊သို႔မဟုတ္ ျပစ္ဒဏ္မွ လြတ္ၿငိမ္းခြင့္ေပးႏိုင္တယ္လို႔ ႁခြင္းခ်က္ျပဳထားတဲ့အျပင္ "အျခားဥပေဒ တစ္ရပ္ရပ္တြင္ မည္သို႔ပင္ပါရွိေစကာမူ တရား႐ံုးကို မထီမဲ့ျမင္ ျပဳမႈအတြက္ ဤပုဒ္မတြင္ သတ္မွတ္ထားသည့္ ျပစ္ဒဏ္ထက္ပိုၿပီး တရားလႊတ္ေတာ္က မခ်မွတ္ရ"လုိ႔ ျပ႒ာန္းထားပါတယ္။
အထက္မွာ တည္ဆဲဥပေဒျပ႒ာန္း ခ်က္ေတြကို ေဖာ္ျပရတာက တရား႐ံုး မထီမဲ့ျမင္ျပဳမႈႏွင့္ပတ္သက္လို႔ လက္ရွိ အေျခအေနႏွင့္ တည္ဆဲဥပေဒရဲ႕ ေပ်ာ့ ကြက္၊ ဟာကြက္ေတြကိုသိရွိၿပီး အသစ္ ျပ႒ာန္းမည့္ ဥပေဒကို အားနည္းခ်က္၊ ခ်ဳိ႕ယြင္းခ်က္ နည္းႏိုင္သမွ်နည္းေအာင္ ေရးဆြဲျပ႒ာန္းႏိုင္ေစေရးအတြက္ ျဖစ္ ပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္ အခုျဖန္႔ေ၀ထားတဲ့ 'တရား႐ံုးမ်ား မထီမဲ့ျမင္ျပဳမႈဥပေဒၾကမ္း ႏွင့္ပတ္သက္လို႔' ေထာက္ျပလိုတဲ့ အခ်က္ အခ်ဳိ႕ကို ေဖာ္ျပ လိုက္ပါတယ္။
ဥပေဒၾကမ္းမွာ 'တရား႐ံုး' ဆိုတဲ့ စကား ရပ္ကို အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုခ်က္မပါဘူး။
ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒပုဒ္မ ၂၉၃ ႏွင့္ ျပည္ေထာင္စု တရားစီရင္ေရးဥပေဒ ပုဒ္မ ၅၂ တို႔မွာ တရား႐ံုးအမ်ဳိးအစားမ်ား ႏွင့္ အဆင့္အတန္းမ်ားကို ေဖာ္ျပထား တယ္။
အဲဒီအထဲမွာ 'စစ္ဘက္ဆိုင္ရာ တရား႐ံုးမ်ား'၊ 'ႏိုင္ငံေတာ္ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒဆိုင္ရာခံု႐ံုး'ႏွင့္ 'ဥပေဒ အရ တည္ေထာင္ေသာ အျခားတရား႐ံုး မ်ား' ဆိုတာေတြလည္း ပါရွိတယ္။
လက္ရွိ ဥပေဒမ်ားအရ အခြန္တရား႐ံုး (Revenue Court) ဆိုတာ ရွိတယ္။ အခြန္အယူခံ႐ံုးဆိုတာလည္း ရွိေသး တယ္။
ဒီေတာ့ ယခုျပ႒ာန္းမယ့္ဥပေဒ ဟာ အဲဒီတရား႐ံုးအမ်ဳိးအစားအားလံုး ႏွင့္ သက္ဆိုင္ျခင္းရွိမရွိ စဥ္းစားဖို႔လိုမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
ဥပေဒၾကမ္းပုဒ္မ ၃ ႏွင့္ ပုဒ္မ ၅ တို႔မွာပါရွိတဲ့ 'မိမိလက္ေအာက္ခံ တရား႐ံုး' ဆိုတဲ့ စကားရပ္အရဆိုလွ်င္ ေတာ့ ယခုေျပာခဲ့တဲ့ တရား႐ံုးေတြမပါဘူး လို႔ အဓိပၸာယ္ေဆာင္ေနျပန္တယ္။
ဥပေဒေရးဆြဲသူေတြက အဲဒီလိုပဲ ရည္ ရြယ္ပါသလား။ စဥ္းစားဖို႔ျဖစ္ပါတယ္။
လက္ရွိဥပေဒေတြမွာ 'တရား႐ံုး မထီ မဲ့ျမင္ျပဳမႈ' ဆိုတဲ့စကားရပ္ရဲ႕ အဓိပၸာယ္ ဖြင့္ဆိုခ်က္ တိတိက်က်မပါရွိလို႔ စီရင္ထံုး မ်ားမွာ အဓိပၸာယ္ ဖြင့္ဆိုထားခ်က္ေတြကို ေတြ႕ရတယ္။
ယခုဥပေဒၾကမ္းမွာ အဲဒီ စကားရပ္ရဲ႕ အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုခ်က္ကို ေဖာ္ျပထားျခင္းဟာ လက္ရွိဥပေဒမ်ားရဲ႕ ဟာကြက္တစ္ခုကို ျဖည့္စြက္ေပးတာျဖစ္ လို႔ သင့္ျမတ္ပါတယ္။
ဒါေပမယ့္ 'တရား မဆိုင္ရာမထီမဲ့ျမင္ျပဳမႈ' ႏွင့္ 'ျပစ္မႈဆိုင္ရာ မထီမဲ့ျမင္ျပဳမႈ' ဆိုၿပီး ခြဲျခားဖိုေတာ့ မသင့္ ဘူး၊ မလိုအပ္ဘူးလို႔ထင္တယ္။
တရား႐ံုး ရဲ႕ အမိန္႔၊ ဆင့္ဆိုခ်က္ေတြကို မလိုက္နာ လွ်င္ အေရးယူေဆာင္ရြက္ႏိုင္တဲ့ နည္း လမ္းေတြကို တရားမက်င့္ထံုးဥပေဒႏွင့္ သက္ဆိုင္ရာဥပေဒတြမွာ ဒဏ္ခတ္တဲ့ ျပ႒ာန္းခ်က္ေတြ ရွိၿပီးျဖစ္လို႔ လံုေလာက္ ၿပီလို႔ ထင္ပါတယ္။
ဥပေဒၾကမ္းပုဒ္မ ၆ မွာ 'တရားမ ဆိုင္ရာ မထီမဲ့ျမင္ျပဳမႈကို တရားမ အေထြေထြမႈ ဖြင့္လွစ္ေဆာင္ရြက္ၿပီး၊ ျပစ္မႈဆိုင္ရာ မထီမဲ့ျမင္ျပဳမႈ ကို ျပစ္မႈ ဆိုင္ရာ အေထြေထြမႈအျဖစ္ ဖြင့္လွစ္ ေဆာင္ရြက္ရမယ္' ဆိုတာႏွင့္ပတ္သက္ လို႔လည္း အထက္မွာသံုးသပ္ေဖာ္ျပၿပီး ျဖစ္သလို မလိုအပ္ဘူးလို႔ထင္ပါတယ္။
ယခင္စီရင္ထံုးေတြကို စိစစ္ၾကည့္မည္ ဆိုလွ်င္ေတာ့ တရား႐ံုးမထီမဲ့ျမင္ျပဳမႈ ေတြမွာ ျပစ္မႈဆိုင္ရာအေထြေထြမႈႏွင့္ တရားမ အေထြ ေထြမႈအျဖစ္ ဖြင့္လွစ္ ေဆာင္ရြက္တယ္လို႔ သိရတယ္ (စာေရး သူမွာ စီရင္ထံုးစာအုပ္ေတြအစံုအလင္ မရွိလို႔ အတိအက်မေျပာႏိုင္တာပါ)။
အမွန္မွာေတာ့ ရာဇ၀တ္မႈမွာျဖစ္ျဖစ္ တရားမမႈမွာျဖစ္ျဖစ္ တရား႐ံုးကို မထီ မဲ့ျမင္ျပဳတဲ့အတြက္ ျပစ္ဒဏ္ေပးတယ္ ဆိုမွေတာ့ ျပစ္မႈ အျဖစ္ပဲ သတ္မွတ္လိုက္ လွ်င္ မျဖစ္ႏိုင္ဘူးလား၊ ဥပေဒျပ႒ာန္းေပး လွ်င္ ျဖစ္ႏိုင္တာပဲေလ။
တရား႐ံုးကို မထီ မဲ့ျမင္ျပဳမႈေတြကို ရာဇသတ္ႀကီးႏွင့္ က်င့္ထံုးဥပေဒေတြမွာ ထည့္သြင္းထားတာ ကိုလည္း ေထာက္ထားႏိုင္ပါတယ္။
ဥပေဒၾကမ္းအခန္း ၃ မွာ ပါရွိတဲ့ 'ကင္းလြတ္ခ်က္မ်ား' ဆိုတဲ့ ျပ႒ာန္းခ်က္ ေတြကေတာ့ ပုဒ္မ ၂ မွာပါတဲ့ တရား႐ံုး မထီမဲ့ျမင္ျပဳမႈမ်ား အျဖစ္ သတ္မွတ္ထား တဲ့ 'ျပဳလုပ္မႈ' (ေခအ) ေတြကို ျပန္လည္ ပ်က္ျပယ္ေစတဲ့ တစ္နည္းအားျဖင့္ ျပစ္မႈ က်ဴးလြန္သူေတြကို ျပန္လည္လြတ္ ေျမာက္ေစတဲ့ ျပ႒ာန္းခ်က္ေတြ ျဖစ္မျဖစ္ ဆိုတာကို အေသအခ်ာစဥ္းစားဖို႔ လိုပါ လိမ့္မယ္။
အဓိပၸာယ္ေကာက္ယူမႈေတြ က်ယ္ျပန္႔႐ႈပ္ေထြးၿပီး စီရင္ထံုးေတြ အမ်ားႀကီး (အေတာမသတ္) ထြက္ေပၚ လာဖို႔ အေျခအေနရွိမယ္လို႔ ယူဆပါ တယ္။
ဒီကင္းလြတ္ခ်က္ဆိုတာေတြက အထူးသျဖင့္ သတင္းသမားေတြကို ရည္ ရြယ္ပံုရပါတယ္။
(သတင္းသမားေတြ ကို အလြန္အမင္း လြတ္လပ္ခြင့္ေပးျပန္ လွ်င္လည္း ျပည္သူေတြရဲ႕ပုဂၢလိက လြတ္လပ္ခြင့္ေတြ၊ လူ႔အခြင့္အေရး ေတြ ဆံုး႐ံႈးကုန္ျပန္ေရာ။
ၿဗိတိသွ်ဘုရင္မႀကီး က 'I wish you could go away' (မင္းတုိ႔တစ္ေတြ ထြက္သြားၾကေစခ်င္ တယ္ကြယ္) လို႔ paparazzi သတင္း သမားေတြကို ေျပာဖူးတာ သတိရမိ ေသး။)
မူသေဘာအေနႏွင့္ေျပာလိုတာ ကေတာ့ တရား႐ံုးကစစ္ေဆးဆဲ၊ စစ္ေဆးဆံုးျဖတ္ၿပီး မႈခင္းတစ္ရပ္ႏွင့္ ပတ္သက္လို႔ အမႈျဖစ္စဥ္ အခ်က္အလက္ ေတြကို အမႈတြဲမွာပါရွိတဲ့အတိုင္း (ျဖည့္ စြက္ျခင္းမျပဳဘဲ) သတင္းအျဖစ္ေရးသား ေဖာ္ျပခြင့္ ရွိသင့္တယ္။ ျပစ္မႈအျဖစ္ မသတ္မွတ္သင့္ဘူး။
ဒီထက္ေက်ာ္လြန္ ၿပီးေတာ့ မိမိထင္ျမင္ခ်က္အရ အမွား အမွန္ေ၀ဖန္ျခင္း၊ တရား႐ံုးရဲ႕ေဆာင္ ရြက္ခ်က္၊ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ မွားသည္၊ မွန္ သည္ဟူ၍ ေ၀ဖန္ျခင္း၊ တရားသူႀကီးရဲ႕ ဂုဏ္သိကၡာ၊ တရား႐ံုးရဲ႕ဂုဏ္သိကၡာကို ထိခိုက္ေအာင္ ေရးသားေဖာ္ျပျခင္းတုိ႔ကို ေတာ့ ျပစ္ဒဏ္ထိုက္သင့္ေစသင့္တယ္လို႔ ျမင္ပါတယ္။
အဲဒီမူေဘာင္အတြင္း၀င္ ေအာင္ ဥပေဒျပ႒ာန္းခ်က္ေတြကို ေရးသားဖို႔လိုမွာျဖစ္ပါတယ္။ ဥပေဒၾကမ္းပုဒ္မ ၄ ႏွင့္ ၅ တို႔မွာ တရား ႐ံုး မထီမဲ့ျမင္ျပဳမႈကို အေရးယူနည္း (၀ါ) တိုင္ၾကားနည္းေတြကို ေဖာ္ျပထားတယ္။
ပုဒ္မ ၄ အရ ၊ တရားလႊတ္ေတာ္ခ်ဳပ္ကို မထီမဲ့ျမင္ျပဳမႈကို တရားလႊတ္ေတာ္ခ်ဳပ္မွ တာ၀န္ရွိသူတစ္ဦးက တိုင္ၾကားေလွ်ာက္ ထားရမယ္ လို႔ ဆိုတယ္။
သူ႔သေဘာႏွင့္ သူေတာ့ ဘယ္ေလွ်ာက္ထားမလဲဗ်ာ၊ အထက္ကခိုင္းလို႔သာ တာ၀န္အရ လုပ္ရ မယ့္သေဘာပါ။ ယခင္က စီရင္ထံုးေတြ ကို ေလ့လာၾကည့္မယ္ဆိုလွ်င္ေတာ့ တိုင္ၾကားသူေတြဟာ ပုဂၢလိကျပည္သူ ေတြ (ဆန္႔က်င္ဘက္အမႈသည္ေတြ) မ်ား ပါတယ္။
တခ်ဳိ႕ကိစၥေတြမွာ အစိုးရေရွ႕ေန ခ်ဳပ္က /အစိုးရ၀န္ထမ္းက /သက္ဆိုင္ ရာ တရားသူႀကီးကိုယ္တိုင္က တရားလို အျဖစ္ တိုင္ၾကားမႈ ေတြကိုလည္း ေတြ႕ရပါ တယ္။
တစ္ခုစဥ္းစားမိတာကေတာ့ တရားလႊတ္ေတာ္ခ်ဳပ္၊ သို႔မဟုတ္ တရား လႊတ္ေတာ္ရဲ႕ ၫႊန္ၾကားခ်က္အရ တိုင္ ၾကားတယ္ဆိုမွေတာ့ဗ်ာ ဒီတရားခံရဲ႕ စိတ္ထဲမွာ ဘယ္လိုခံစားရမလဲလို႔ စဥ္းစားၾကည့္ဖို႔ပါ။
ဒီဘက္ေခတ္ စီရင္ ထံုးတစ္ခုမွာ တရား႐ံုးခ်ဳပ္တရားသူႀကီး ေတြ (တရားေရး၀န္ထမ္းေတြ၊) လာဘ္ စားတယ္ဆိုၿပီး (အမ်ားျပည္သူ သိရွိ ေအာင္ ေရးသားေဖာ္ျပတာမဟုတ္ဘဲ) တရားသူႀကီးခ်ဳပ္ထံ တိုင္ၾကားတဲ့ အမႈသည္တစ္ဦး ေထာင္က်သြားတာ ဖတ္လိုက္ရသဗ်။ ဒီကိစၥမ်ဳိးေလးေတြ ကိုလည္း မွ်မွ်တတျဖစ္ေအာင္ စဥ္းစားဖို႔ လိုမွာပါ။
ဒီလိုတိုင္ၾကားမႈမ်ဳိးကို ရာဇသတ္ႀကီးပုဒ္မ ၁၈၂ အရ 'မမွန္ သတင္းေပးမႈ'၊ ဒါမွမဟုတ္ အျခားပုဒ္မ တစ္ခုခုျဖင့္ အေရးယူလို႔မျဖစ္ႏိုင္ ဘူး လားလို႔လည္း ေတြးၾကည့္မိပါတယ္။
ဒီလိုစဥ္းစားရင္းႏွင့္ အဂၤလိပ္ေခတ္က စီရင္ထံုးတစ္ခု (The Advocate General, Burma v. Maung Chit Maung and One - 1940 RLR.188) ကို သတိရမိတယ္။ ေမာင္ခ်စ္ေမာင္ ဆိုတာ ဂ်ာနယ္ေက်ာ္ဦးခ်စ္ေမာင္ ျဖစ္မွာ ပါ။ အဲဒီစီရင္ထံုးကို အဂၤလိပ္ဘာသာျဖင့္ ေရးသားထားတာျဖစ္လို႔ ျမန္မာဘာသာ ျပန္ဆိုၿပီး ေဖာ္ျပလိုက္ပါတယ္။
"တရားစီရင္ေရးလုပ္ငန္း ေဆာင္ ရြက္ေနေသာ တရား႐ံုးမ်ား၊ တရားသူႀကီး မ်ားကို မထီမဲ့ျမင္ျပဳၿပီး ေျပာဆိုေရးသား သည့္အတြက္ 'တရား႐ံုးမ်ားမထီမဲ့ျမင္ျပဳမႈဥပေဒ' အရ ျပစ္မႈက်ဴးလြန္သူကို အျပစ္ေပးသည့္ရည္ရြယ္ခ်က္မွာ ထပ္မံ ေ၀ဖန္တိုက္ခိုက္ျခင္း မခံရေစ ေရး အတြက္ တရား႐ံုးကို ကာကြယ္ေပးရန္ မဟုတ္သကဲ့သုိ႔ တရားသူႀကီးကိုလည္း ပုဂၢလိကအေနျဖင့္ အကာအကြယ္ေပးရန္ မဟုတ္ေပ။
တရား႐ံုး၏အာဏာကို ေသးသိမ္ယုတ္ေလ်ာ့ေစရန္ ေႏွာင့္ယွက္ မႈျပဳလုပ္ပါက မိမိတို႔၏ အက်ဳိးစီးပြား ထိခိုက္ျခင္းခံရမည့္ အမ်ား ျပည္သူ၊ အထူးသျဖင့္ မိမိဆႏၵအေလ်ာက္ျဖစ္ေစ၊ မလြဲမေရွာင္သာ၍ျဖစ္ေစ တရား႐ံုး၏စီရင္ဆံုးျဖတ္မႈကို ခံယူၾကရရွာသူမ်ားကို အကာအကြယ္ေပးရန္ျဖစ္ေပသည္။"
ေ၀ါဟာရအသံုးအႏႈန္းႏွင့္ ၀ါက် အေရးအသားေတြနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ေျပာစရာရွိေသးေပမယ့္ ေဆာင္းပါး ရွည္သြားၿပီျဖစ္လို႔ ဒီေလာက္ ႏွင့္ပဲ ရပ္ပါေတာ့မယ္။

No comments:

Post a Comment

ေနာက္ဆံုးတင္တဲ့ သတင္း(၁၀၀)ေခါင္းစဥ္ႏွိပ္၍ ဖတ္ရွဳပါ။