စစ္တပ္ျဖင္႔ ဒီမိုကေရစီ ေဖာ္ေဆာင္သည္ဆိုရာတြင္
Written by တင္ညြန္႔
ဒီမိုကေရစီနည္းက် အာဏာသိမ္းျခင္းဆိုသည့္ စကားသည္ ျပန္လည္ဆန္းစစ္စရာ
လိုသည့္ စကားရပ္ ျဖစ္လာသည္။ အာဏာႏွင့္ ဒီမိုကေရစီ ဆိုသည္မွာ
မိတ္ဖက္စကားလံုး မဟုတ္။ သို႔ျဖစ္ရာ အာဏာ သိမ္းျခင္းသည္ ဒီမိုကေရစီနည္း
မဟုတ္ဟူ၍လည္း သံုးသပ္မႈမ်ား ရွိေနသည္။ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒအရ
အာဏာသိမ္းရသည့္ အေနအထားမ်ား ရွိႏိုင္ပါသည္။ အစိုးရတစ္ရပ္သည္ အာဏာရွင္ဆန္
လာလွ်င္၊ အတိုက္အခံမ်ားကို ဖိႏွိပ္လြန္းလွ်င္၊ ဒီမိုကေရစီ နည္းက်က်
တိုင္းျပည္ကို အုပ္ခ်ဳပ္ႏိုင္စြမ္း မရွိလွ်င္ စစ္တပ္သည္ ဒီမိုကေရစီကို
ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ၿပီး ျပည္သူကို အေလးထား သည့္ အေနျဖင့္
တိုင္းျပည္အာဏာကို ထိန္းသိမ္း ေစာင့္ေရွာက္ၾကရသည္။
ထိုထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္မႈ မွာလည္း ရာသက္ပန္မဟုတ္၊ ေခတၱအခိုက္အတန္႔
အခ်ိန္ေလးသာ ျဖစ္ရမည္။ စစ္တပ္သည္ ဒီမိုကေရစီ ကို ႏွိမ္နင္း မည့္သူမ်ား
မဟုတ္၊ ျပည္သူကို ဖိႏွိပ္မည့္သူမ်ား မဟုတ္ဟု ခံယူထားေသာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။
တိုင္းျပည္သည္ ဆူပူေသာင္းက်န္းမႈ မ်ားျဖင့္ ထိန္းမႏိုင္ သိမ္းမရ
ျဖစ္ေနလွ်င္ တပ္မေတာ္ သည္ ျပည္သူတို႔ ၏ အသက္အိုးအိမ္ စည္းစိမ္တို႔ကို
မပ်က္စီး၊ မဆံုး႐ႈံးရေလေအာင္ ထိန္းသိမ္းေစာင့္ ေရွာက္ေပးရမည့္ တာဝန္ရွိသည္။
ထိုတာဝန္ကို ယူသူမ်ားအေနျဖင့္ ႏိုင္ငံ့ဝန္ထမ္းေနသူမ်ား ျဖစ္ေၾကာင္းကိုလည္း
မေမ့ထား သင့္ေပ။ သို႔ျဖစ္ရာ တိုင္းျပည္ကို ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္မည္၊
ျပည္သူတို႔ လိုလားသည့္ ဒီမိုကေရစီ နည္းက် ေရြးေကာက္ပြဲမ်ားကို က်င္းပ
ႏိုင္ေရးအတြက္ တာဝန္ယူေပးမည္၊ ျပည္သူတို႔ မိမိတို႔စိတ္ ႀကဳိက္ ေခါင္းေဆာင္
သို႔မဟုတ္ အစိုးရကို ေရြးခ်ယ္ တင္ေျမႇာက္ေပးၿပီးလွ်င္ မိမိတို႔
တပ္စခန္းသို႔ ျပန္ မည္ဆိုျခင္းမွာ စစ္သားေကာင္းမ်ားႏွင့္ တပ္မေတာ္၏
ဂုဏ္သိကၡာရွိေသာ ေဆာင္ရြက္ခ်က္မ်ား ျဖစ္သည္။ စစ္တပ္သည္
တိုင္းျပည္အာဏာ ထိန္းသိမ္းထားမႈမွာ တစ္ႏွစ္သို႔မဟုတ္ ၂ ႏွစ္ထက္ မပိုသင့္ဟု
သံုးသပ္ၾကသည္။ ေရြးေကာက္ပြဲႏွင့္ အစိုးရသစ္ကို ေဖာ္ေဆာင္ရန္ လံုေလာက္သည့္
အတိုင္းအ တာ ျဖစ္ပါသည္။ အကယ္၍ စစ္တပ္သည္ မိမိတို႔ ၾကည္ညိဳသည့္ ေခါင္းေဆာင္
သို႔မဟုတ္ မိမိတို႔ တပ္ထဲမွ ေခါင္းေဆာင္ တစ္ဦးဦးကို တိုင္းျပည္အား
အုပ္ခ်ဳပ္ေစလိုသည့္ ဆႏၵရွိလွ်င္ သို႔ မဟုတ္ အစိုးရအဖြဲ႕ ထဲတြင္
ပါဝင္ေစလိုလွ်င္လည္း ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံ ဥပေဒအတိုင္းသာ ျဖစ္သင့္သည္။ စစ္တပ္က
တာဝန္ယူထားသည့္ အသြင္ကူးေျပာင္းေရး ကာလအတြင္း ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ
ေပၚေပါက္ေရး၊ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒတြင္ ျပည္သူတို႔ ကိုယ္တိုင္က စစ္တပ္မွ
စစ္ေခါင္းေဆာင္တို႔ကို လိုလားေရး သည္ ျပည္သူတို႔၏ ဆႏၵအစစ္အမွန္ အတိုင္းသာ
ျဖစ္သင့္သည္။ သို႔ေသာ္ လက္ရွိပကတိ အေနအထားတြင္ ဒီမိုကေရစီနည္းက် ေဖာ္ေဆာင္ေပးမည့္ အာဏာသိမ္းမႈ မ်ားသည္ အာဏာကို ျပည္သူသို႔ လႊဲေပးမည့္အစား၊ ျပည္သူတို႔ ေရြးေကာက္တင္ေျမႇာက္ ေပး လိုက္ သည့္ ျပည္သူ႔ေခါင္းေဆာင္ကို အာဏာလႊဲေပးမည့္အစား အမ်ဳိးသား ႏိုင္ငံေရးဟုဆိုၿပီး အရပ္ သား ႏိုင္ငံေရး တြင္ စစ္တပ္ေခါင္းေဆာင္တို႔ ပါဝင္လာျခင္းျဖင့္သာ ရင္ဆိုင္ေနရသည္။ စစ္ဘက္မွ အရပ္ဘက္သို႔ ကူးေျပာင္းလိုက္ျခင္းကို ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒအရ တရားဝင္ေအာင္ ဖန္တီးသည္ ဆိုေသာ္လည္း ျပည္သူ႔ဆႏၵကသာ အေရးႀကီးသည္ကို သတိထားေစလိုသည္။
စစ္တပ္သည္ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒကို အကာအကြယ္ယူ သည္ဆိုရာ၌ ပံုစံသံုးမ်ဳိးရွိသည္။ လုပ္ထံုးလုပ္နည္းအရ၊ ေၾကာင္းက်ဳိး ဆီေလ်ာ္မႈအရ၊ သတ္မွတ္ခ်က္အရ ဟူ၍ ျဖစ္သည္။
ပထမအခ်က္ လုပ္ထံုးလုပ္နည္းအရ ဆိုသည္မွာ ဒီမိုကေရစီ အသြင္ကူးေျပာင္းမႈ ၾကားကာလတစ္ခုတြင္ စစ္တပ္က တာဝန္ယူျခင္း ျဖစ္သည္။ ထိုသို႔ေသာ အေနအထားတြင္ စစ္တပ္သည္ ေၾကာင္း က်ဳိးဆီေလ်ာ္မႈရွိသည့္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ တစ္ရပ္ကို ဖန္တီးမည္။ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒထဲတြင္ မိမိတို႔ စစ္ေခါင္းေဆာင္မ်ားကို အေလးေပးထားသည့္ အခ်က္မ်ား ထည့္သြင္းထားမည္။
ဒုတိယအခ်က္အေနျဖင့္ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒထဲတြင္ စစ္တပ္ သည္အာဏာကို လက္ဝယ္တြင္ ထားႏိုင္သည့္ အေနအထားမ်ားကို ေၾကာင္းက်ဳိးျပၿပီး ထည့္သြင္းထားလိမ့္မည္။ သို႔ျဖစ္ရာ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံ ဥပေဒသည္ စစ္ေခါင္းေဆာင္မ်ားကို အကာအကြယ္ ေပးထားလိမ့္မည္။
တတိယအခ်က္အေနျဖင့္ စစ္တပ္သည္ လူမ်ားစုကို ကိုယ္စား ျပဳထားသည္ဆိုေသာ္လည္း အမ်ားစု ျပည္သူမ်ား မေထာက္ခံသည့္ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားကို ထူေထာင္ထားျခင္းျဖင့္ စစ္တပ္ကို ေထာက္ခံ အားရေစရန္ ဖန္တီးထားလိမ့္မည္။ ဖြဲ႕စည္းပံုအသစ္ကို ေရးဆြဲျခင္း သည္ စစ္တပ္မူဝါဒမ်ားကို အေထာက္အကူျပဳရန္ ျဖစ္ေနၿပီး စစ္တပ္က အာဏာကို လက္လႊတ္လိုက္လွ်င္လည္း စစ္တပ္ႏွင့္ စစ္ေခါင္း ေဆာင္မ်ားကို အကာအကြယ္ေပးသည့္ အခ်က္မ်ား ပါဝင္ေနလိမ့္မည္။
ဒီမိုကေရစီကို စစ္တပ္ျဖင့္ ေဖာ္ေဆာင္ရာတြင္ စစ္တပ္သည္ ေနာက္ဆက္တြဲအေနျဖင့္ အသြင္တစ္မ်ဳိးေျပာင္းၿပီး အာဏာကို ထိန္းခ်ဳပ္ရန္မဟုတ္ေၾကာင္း သတိျပဳသင့္ပါသည္။ စစ္တပ္က အာဏာကို ထိန္းသိမ္းၿပီး ဒီမိုကေရစီကို စိတ္ရင္းေစတနာျဖင့္ ေဖာ္ေဆာင္ေပးလိုလွ်င္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံ ဥပေဒအတိုင္း ျဖစ္ေစေရး ကို ဦးစားေပးရမည္။ စစ္ေခါင္းေဆာင္မ်ားကို ႏိုင္ငံ့ေခါင္းေဆာင္ တင္ေရးသည္ အဓိကလမ္းေၾကာင္း မဟုတ္ေပ။ အာဏာကို ထိန္းသိမ္းထားခ်ိန္တြင္ စစ္ေခါင္းေဆာင္မ်ားသည္ အာဏာတည္ၿမဲ ေရးကို မႀကဳိးပမ္းသင့္ဘဲ တိုင္းျပည္ေကာင္းစားေရး၊ ျပည္သူေကာင္း စားေရး၊ ဒီမိုကေရစီ ေဖာ္ေဆာင္ေရးအတြက္ အေကာင္းဆံုး အႀကံျပဳ ေပးသူမ်ား၊ ရပ္တည္ေပးသူမ်ား၊ အကာအကြယ္ေပးသူမ်ား အျဖစ္ ရပ္တည္ျခင္းက သိကၡာရွိေသာ တပ္မေတာ္အသြင္ ျပည္သူခ်စ္ခင္ ေစသည့္ အေၾကာင္းတရားမ်ား ျဖစ္ႏိုင္သည္။
စစ္တပ္သည္ ႏိုင္ငံေရးတြင္ ပါဝင္ပတ္သက္မႈ မ်ားလာျခင္းကို ဒီမိုကေရစီ သေဘာတရားတြင္ ေကာင္းသည့္ အလားအလာတစ္ခု အေနျဖင့္ မသတ္မွတ္ႏိုင္ေပ။ ေနာင္တစ္ခ်ိန္တြင္ ႏိုင္ငံေရးမွ ဆြဲထုတ္ရခက္သည့္ အေနအထားတစ္ခုသို႔ ေရာက္သြားႏိုင္ေသာ ေၾကာင့္ျဖစ္သည္။ ဒီမိုကေရစီသည္ ျပည္သူကို ကိုယ္စားျပဳျခင္း အရပ္သားျပည္သူမ်ားကို အေလးထားေနရာေပးျခင္း ျဖစ္သည္။ ဒီမို ကေရစီ သေဘာတရား၏ မူလဘူတမွာ စစ္သားမ်ားသည္ အရပ္သားတို႔ ေနရာကိုဝင္ၿပီး လႊမ္းမိုးသည့္ သေဘာတရားမ်ားကို မေတြ႔ ရေပ။ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒျဖင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ျခင္း၊ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံ ဥပေဒကို ေရးဆြဲၾကျခင္းသည္ ဒီမိုကေရစီနည္းကို က်င့္သံုးၾကျခင္း သာျဖစ္ပါသည္။ အနာဂတ္တြင္ လိုအပ္ေနသည့္ တိုင္းျပည္ အုပ္ခ်ဳပ္သူကို ေရြးခ်ယ္ရန္အတြက္ ျပင္ဆင္ေနခ်ိန္တြင္ အရပ္သား ေခါင္းေဆာင္၊ အရပ္သားအစိုးရျဖင့္ ဒီမိုကေရစီ ေဖာ္ေဆာင္ၾကျခင္းက ပန္းတိုင္ျဖစ္သင့္ၿပီး စစ္ေခါင္းေဆာင္ကို အမွီျပဳေနရမည့္အသြင္ ေဖာ္ေဆာင္ထားျခင္းသည္ ဒီမိုကေရစီ အက်ဥ္းက်ေနျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
တိုင္းျပည္တစ္ျပည္တြင္ စစ္တပ္ကို ဆန္႔က်င္ပစ္ပယ္၍ မရေပ။ အသြင္ကူးေျပာင္းေရး ကာလမ်ားတြင္ မရွိမျဖစ္ လိုအပ္ေကာင္း လိုအပ္ႏိုင္ေသာ္လည္း ဒီမိုကေရစီ ေဖာ္ေဆာင္ေပးရန္ တာဝန္ရွိသျဖင့္ တိုင္းျပည္တာဝန္၊ ျပည္သူ႔တာဝန္ကို ထမ္းေဆာင္ျခင္းသာ ျဖစ္သည္။ ဒီမိုကေရစီ ေဖာ္ေဆာင္ေရးတြင္ Checks and Balances ျဖစ္ေစရန္ တာဝန္ယူရမည့္သူမ်ား ျဖစ္သင့္ပါသည္။ တိုင္းျပည္အေပၚ ေစတနာ ထားသျဖင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးတြင္ ပါဝင္လိုပါကလည္း တရားနည္းလမ္း က်စြာျဖင့္ ေရြးေကာက္ပြဲကို ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒ သတ္မွတ္ခ်က္ မ်ားအတိုင္း ဝင္ၿပဳိင္ၿပီး ျပည္သူတို႔ အလိုအတိုင္းသာ ျဖစ္သင့္ ပါသည္။
အာဏာရွင္မွ ဒီမိုကေရစီသို႔
ကူးေျပာင္းျခင္း၊ ဒီမိုကေရစီသို႔ ကူးေျပာင္းရာတြင္လည္း ဖြဲ႕စည္းပံု
အေျခခံဥပေဒအရ ဒီမိုကေရစီ ေဖာ္ေဆာင္ျခင္းတို႔သည္ အေျခခံစံအျဖစ္
ကူးေျပာင္းျခင္းမ်ဳိး ျဖစ္သင့္ပါသည္။ အာဏာရွင္စနစ္တြင္
မတူကြဲျပားႏိုင္ငံေရး သေဘာတရားမ်ား၊ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားကို လက္ခံေလ့မရွိေပ။
အာဏာရပါတီ သို႔မဟုတ္ အဖြဲ႕အစည္းကသာ တရားဝင္သည္ျဖစ္ေစ၊ မဝင္သည္ျဖစ္ေစ
တက္လာကာ လႊမ္းမိုးထားၿပီး အတိုက္အခံမရွိေသာ ႏိုင္ငံေရး၊ အတိုက္အခံ
ရွိလွ်င္လည္း အတိုက္အခံတို႔သည္ ပါးစပ္ပင္ ရဲရဲမဟဝံ့ေသာ ႏိုင္ငံေရးမ်ဳိး
ျဖစ္ေနတတ္ပါသည္။
ဆင္ျမဴရယ္ ဟန္တင္တန္က ဒီမိုကေရစီကို အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆို ရာတြင္
“ဒီမိုကေရစီ ဆိုသည္မွာ ႏိုင္ငံေရးေခါင္းေဆာင္မ်ားကို ျပည္သူက လြတ္လပ္ၿပီး
တရားမွ်တစြာျဖင့္ ေရြးေကာက္တင္ေျမႇာက္ ေပးရသည့္စနစ္” ဟု ဆိုသည္။
ထိုဖြင့္ဆိုခ်က္သည္ ဒီမိုကေရစီ လုပ္ထံုးလုပ္နည္းျဖစ္ပါသည္။
စစ္ဗိုလ္စစ္သားတို႔လည္း ျပည္သူ မ်ားတြင္ ပါဝင္ပါသည္။ သို႔ေသာ္
ျပည္သူေလးစားေသာ အဖြဲ႕အစည္း မ်ားျဖစ္ရန္ ျပည္သူကို အေလးထားၿပီး ျပည္သူကို
ကိုယ္စားျပဳသည့္ ျပည္သူတို႔ အမွန္တကယ္ ေရးဆြဲအတည္ျပဳခဲ့ေသာ ဖြဲ႕စည္းပံု
အေျခခံဥပေဒ ကိုေတာ့ ေလးစားရေပလိမ့္မည္။ အရပ္သားႏွင့္ စစ္သား
ကြဲျပားမႈမရွိေသာ လူ႔ေဘာင္တစ္ခု ျဖစ္ရန္အတြက္ ပထမ အခ်က္အေနျဖင့္ စစ္သားသည္
အရပ္သားႏွင့္ သီးျခားလူတန္းစား တစ္ရပ္ကဲ႔သို႔ ျဖစ္မသြားရန္ အေရးႀကီးသည္။
စစ္သားတို႔သည္ အျခားအဖြဲ႕အစည္း မ်ားတြင္ တိုင္းျပည္၏ အေရးပါေသာ တာဝန္
မ်ားကို ယူထားရသူမ်ားႏွင့္ တစ္တန္းတစ္စားတည္း ျဖစ္သည္။ စစ္သားသည္
အရပ္သားဘက္ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားတြင္ ဝင္ေရာက္ေနရာ ယူျခင္းမ်ားကိုလည္း
ေရွာင္ရွားႏိုင္ရမည္ ျဖစ္သည္။ ပါသင့္သည့္ ေနရာကိုပါၿပီး
ခြာသင့္သည့္ေနရာမ်ားကို ခြာထားရေပလိမ့္မည္။ ငါမပါ ဘယ္ေနရာမွ မၿပီးဆိုသည့္
သေဘာထားမ်ဳိးမ်ား မရွိသင့္ေပ။ စစ္သားမ်ားတြင္ လူေတာ္မ်ား
ရွိေကာင္းရွိႏိုင္ေသာ္လည္း အရပ္သား မ်ားကို ဦးစားမေပးသည့္ ဒီမိုကေရစီ
ေဖာ္ေဆာင္ျခင္းသည္ ေအာင္ျမင္မႈ မရႏိုင္ေပ။ ဒုတိယအခ်က္ အေနျဖင့္ အမ်ဳိးခ်စ္သည္ဆိုျခင္းမွာ စစ္ဗိုလ္ စစ္သားသီးျခားတာဝန္ မဟုတ္ပါ။ တိုင္းျပည္ႏွင့္ လူမ်ဳိး၊ ဒီမိုကေရစီ အက်ဳိးအတြက္ မည္မွ် အနစ္နာခံ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္သနည္း ဆိုျခင္းႏွင့္ တိုင္းတာ သင့္ပါသည္။ စစ္တိုက္ျခင္းသည္ တာဝန္ထမ္းေဆာင္ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ လူတိုင္း၊ ႏိုင္ငံသူ ႏိုင္ငံသားတိုင္း တုိင္းျပည္ႏွင့္ လူမ်ဳိး ခ်စ္စိတ္ရွိႏိုင္ပါသည္။ မ်ဳိးခ်စ္စိတ္ကို လက္ဝါးႀကီးအုပ္ထား၍ မရႏိုင္ပါ။
တတိယအခ်က္အေနျဖင့္ စစ္တပ္သည္ ဒီမိုကေရစီအသြင္ကူး ေျပာင္းေရးကို ကိုင္တြယ္ရာတြင္ ပြင့္လင္းၿပီး အျမင္ရွင္းရွင္းျဖင့္ ကိုင္တြယ္ေဆာင္ရြက္ျခင္းကို ျပည္သူတိုင္း လိုလားပါသည္။ စစ္တပ္က ဒီမိုကေရစီကို ထိန္းေက်ာင္းျခင္း၊ အကာအကြယ္ေပးျခင္း မ်ဳိးျဖစ္သင့္ၿပီး ထဲထဲဝင္ဝင္ ပါဝင္ျခင္းမ်ဳိးသည္ သံသယ ျဖစ္ေစႏိုင္ ပါသည္။ ငါတို႔ေဖာက္သည့္ လမ္းသည္ ငါတို႔ေလွ်ာက္လွမ္းရန္ မဟုတ္၊ ျပည္သူတို႔အတြက္ ျဖစ္ေၾကာင္း ထင္သာျမင္သာရွိစြာ ျပသႏိုင္မွသာ စစ္တပ္ကို ျပည္သူ ေလးစားႏိုင္ပါသည္။
တင္ညြန္႔
(The Military as the Guardian of Constitutional Democracy, by Ozan O.Varal)
No comments:
Post a Comment